ezgif 6 41ca6d6d78cf

 

logo zsisiu biale  

Nasi nauczyciele poznali kształcenie dualne w praktyce

Jednymi z najlepszych metod nauki są obserwacja, a następnie praktyka. Mając to na uwadze, grupa naszych nauczycieli wzięła udział w tygodniowym szkoleniu dotyczącym dualnego systemu edukacji w Saksonii. Zdobyte doświadczenie będą teraz wykorzystywać w nauczaniu.

20161004 staz 002

Nauczyciele Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Usług w Elblągu (ZSIŚiU) wzięli udział w praktykach zawodowych w Saksonii. Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Praktyka czyni mistrza" i dotyczyło kształcenia dualnego w praktyce.

- Najprościej rzecz ujmując dualny system edukacji polega na kształceniu zawodowym poprzez naukę praktyczną zorganizowaną przez pracodawcę. Jednocześnie nauka ta jest uzupełniana o zajęcia teoretyczne i ogólne w szkole – wyjaśnia Mirosław Pawlukowicz, nauczyciel przedmiotów energetycznych w ZSIŚiU. - System ten daje doskonałe efekty w Saksonii i wydaje mi się, że może też sprawdzić się na naszym elbląskim podwórku.

O zasadach funkcjonowania kształcenia dualnego uczestnicy szkolenia dowiedzieli się na spotkaniu z przedstawicielami Saksońskiej Agencji Edukacji. Z praktycznymi aspektami tej metody nauczania zapoznali się natomiast w jednym z centrów kształcenia praktycznego, w którym młodzież może szkolić się w jednym z 30 zawodów. Uczestniczyli w zajęciach praktycznych, obserwowali pracę uczniów, zapoznawali się z dokumentacją szkolną czy sposobami planowania zajęć. Porównywali również realizację procesu kształcenia i sposobów egzaminowania zawodowego w Polsce i w Niemczech oraz zwiedzali sale lekcyjne i pracownie naukowe.

Nauczyciele przedmiotów budowlanych odwiedzili Ponadzakładowe Centrum Kształcenia „BFW BauSachsene.V." i brali udział w zajęciach praktycznych, które odbywały się bezpośrednio na placach budowy. Natomiast kadra pedagogiczna odpowiedzialna za kształcenie w zawodzie fryzjerskim wzięła udział w szkoleniach zorganizowanych przez akademię fryzjerską „Schirmer" w Lipsku.

- To naprawdę wielka przyjemność obserwować przy pracy tak doświadczonych nauczycieli, jak ci pracujący w akademii w Lipsku. Nie tylko mogliśmy przyjrzeć się ich metodom pracy, ale również rozmawialiśmy na temat kształcenia w zawodach fryzjerskich i kosmetycznychoraz o tym, jak kształcenie dualne wpływa na możliwości zatrudnienia wśród absolwentów szkół zawodowych – mówi Magdalena Falkowska-Kucia, nauczyciel przedmiotów fryzjerskich w ZSIŚiU.

Zastosowanie dualnego systemu kształcenia zawodowego w Saksonii pozwala kształcić rzetelnych fachowców, których potrzebuje rynek. Co w efekcie przekłada się na łatwość w znalezieniu dobrze płatnej pracy zaraz po zakończeniu nauki. Nauczyciele biorący udział w praktykach mają już za sobą pierwsze kroki w tym systemie. Widzieli jak działa i jakie efekty przynosi.Teraz pozostaje im przełożyć swoją wiedzę i doświadczenie na działanie praktyczne, które przyniosą efekty wraz z kolejnymi absolwentami.

Szkolenie współfinansowane było ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+. Całkowita kwota dofinansowania projektu to 62 305,00 Euro.

EU flag Erasmus vect POS


We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of the site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk